کاربری تسمه انتقال نیرو عملا با مفهوم اصطکاک میسر می شود. از همین رو است که در تعریف کاربری تسمه انتقال نیرو همواره مقاومت کششی تسمه ها که با بکارگیری کورد ها و سیم هایی در داخل ساختار منعطف تسمه انتقال نیرو تقویت می شود. در واقع اصطکاک میان تسمه انتقال نیرو و پولی می باشد که سبب گردش و اعمال گشتاور از طرف تسمه بر روی پولی با وجود نیروی مقاومت اتصال شافت پولی می شود. در صورتیکه اصطکاک به میزان کافی وجود نداشته باشد تسمه انتقال نیرو بر روی پولی سر خورده و عملا کارایی ندارد.
عملا دو روش برای افزایش اصطکاک اتصال تسمه انتقال نیرو بر روی پولی قرار دارد، یکی از دو روش مربوط به تولید خود تسمه و جنس، چسبندگی و طراحی سطحی از تسمه انتقال نیرو مانند تسمه پلی کرد می باشد که با پولی در تماس است و روش دیگر افزایش کشش تسمه انتقال نیرو می باشد که هر چه تنش کششی اتصال افزایش پیدا کند اصطکاک نیز بالا می رود. از این رو است که یکی از ایده آل ترین طراحی های تسمه حمل بار به شکل تسمه V وی بلت می باشد چرا که اولا سطح تماس بالاتری بین تسمه و پولی وجود داشته که خود میزان اصطکاک را افزایش می دهد و ثانیا به سبب بار بوده ورودی پولی قرار دادن تسمه وی بلت V در داخل پولی با تنش کششی بالا با مشکل کمتری روبرو است.
تسمه انتقال نیرو